KULFIBER-KATAMARANEN "TRONDHEIMSFJORD II" SET FRA LAND

Tilbage til min katamaran-forside


Her ser vi den bagerste opgang til soldækket bedre end på billedet i Ugeavisen, hvor den "smelter sammen" med den forreste del af overbygningen. Aerodynamisk virker løsningen ikke særlig vellykket og på de allerseneste både er man tilsyneladende også gået væk fra den igen.

 
Den heftige pæl t.v. skal sikre, at kaptajnen ikke sejler ind i stensætningen, som jeg fotograferer fra. Midt under forskibet kan man svagt ane en "svulst" mellem kulfiberkatamaranskrogene, der må have til hensigt at bedre sejlegenskaberne, når man "banker" pæle, altså går op i hård sø, dels ved at den udjævner stødet tidsmæssigt, dels ved ekstra opdrift.

 

FOTOS udefra/fra land.

Klik direkte på billederne for at se dem i stor størrelse.


Agterporten bruges tilsyneladende ikke i alm. drift, men er en del af konceptet for tårskoet evakuering til de voldsomme flåder, der hver kan rumme 150 personer, altså alle ombordværende. Der er altså dobbelt op redningsflådekapaciteten, men hvis man dimensionerer flåderne efter "alle i samme båd" så er det vel også den eneste facon at have en reserveflåde på. Du kan downloade sikkerhedsvideoen andetsteds på disse sider, og så redningsproceduren - bogstavelig talt - udfolde sig.

Pladsbesparende fortøjningshjørne.


70 cm. dybgang forude i tom tilstand. Netop Trondheimfjord I og II havde kun bovpropel i eet katamaranskrog, hvilket iflg. kaptajnen dog gav OK manøvreegenskaber. Nogle senere fartøjer til Sverige leveres dog med bovpropeller i begge skrog. Bovpropellens tunnel lukkes ikke af med porte, så i høj sø kan man faktisk svagt fornemme, at vandet slår ind i "røret".

 

Næste del: Indgangspartiet agterude

Tilbage til min katamaran-forside

Spring til min Hjortø-løsnings infoside

Med venlig hilsen og fortsat god færge-debat....

Flemming Boye

E-mail adresse: flemmingboye@mail.dk 

Send mig dine kommentarer pr. e-mail 

OPDATERET 2008-10-18    9:30

TAK FOR BESØGET!